Wonder Woman: Warbringer – Leigh Bardugo

Wonder Woman Warbringer

Voor mijn verjaardag kreeg ik de dvd Wonder Woman en het boek Wonder Woman: Warbringer. Ik heb eerst de film gekeken en nu ook het boek gelezen. Het boek is onderdeel van de DC Icons-serie, waar vier bekende YA auteurs hervertellingen maken over bekende superhelden. Leigh Bardugo over Wonder Woman. Marie Lu heeft Batman: Nightwalker geschreven, in september komt het boek uit van Sarah J. Maas  over Catwoman. Als laatste verschijnt in januari 2019 Matt de la Peña’s boek over Superman. Uiteraard wil ik als grote fan van superhelden alle boeken lezen en ik heb er na dit eerste deel veel vertrouwen in!

Wonder Woman: Warbringer gaat over Diana, een amazone die zichzelf nog moet bewijzen aan haar zusters. Ze is de dochter van koningin Hyppolyta, die haar uit klei heeft geboetseerd. Diana is als enige als Amazone geboren, de anderen zijn allemaal een heldendood op het slagveld gestorven en toen door goedwillige goden naar het eiland Themyscira gebracht.

Op een dag als Diana meedoet aan een race, ziet ze een schip verongelukken en redt ze de enige overlevende: Alia. Maar Alia zorgt voor nogal wat problemen,  ze is namelijk een warbringer, iemand die oorlog en dood met zich meebrengt. Ze is afstammeling van Helen of Troy, die de Troyaanse oorlog heeft ontketend. Alia is zeventien en zodra ze achttien wordt, zal ze extra gevaarlijk zijn. Voordat dat gebeurt kan ze echter de vloek breken door naar de laatste rustplaats van Helen of Troy te gaan. Met de hulp van Diana gaat ze op pad…

‘You cannot make this kind of decision,’ he said. ‘Go off with someone you barely know. You’re seventeen.’
‘And you’re the guy who got drunk on eggnog last Christmas and danced to ‘Turn the Beat Around’ in Aunt Rachel’s wig, so stop acting like you’re in charge.’
‘We agreed not to mention that ever again,’ Jason whispered furiously.

Onderweg komen ze de nodige problemen tegen en krijgen ze ook bezoek. Alia’s overbeschermende broer Jason, haar vriendin Nim en vriend Theo voegen zich toe aan het gezelschap. Deze personages zijn heel divers en hebben allemaal een andere afkomst. Zo is Nim bijvoorbeeld Indiaas, dik, lesbisch en echt geweldig grappig.

‘I think you’ve grown too used to people saying yes to you.’
‘Have I?’
‘But you have no idea how much I enjoy saying no.’

De dialogen in dit boek zijn goed geschreven en laten de dynamiek zien tussen de verschillende personages. Zo gaat Diana lekker tegen Jason in, ondanks dat hij het gewend is om zijn gelijk te krijgen. De schrijfstijl is fijn en het tempo zit goed in het verhaal. Toen ik begon met het boek dacht ik het verhaal wel te weten voorspellen maar Bardugo wist me toch te verrassen met een paar (goed onderbouwde) plottwists.

Er zit wel romantiek in het verhaal, maar het speelt in tegenstelling tot andere YA, geen grote rol. Belangrijker is de vriendschap tussen Diana, Alia en ook Nim. Ik vond de sterke banden tussen de drie meisjes, die steeds voor elkaar opkomen echt geweldig.

Wonder Woman: Warbringer is een heel fijn boek vol humor en actie. Leigh Bardugo heeft weer sympathieke en tot de verbeelding sprekende personages verzonnen. Ik was al fan van haar door haar Kraaien-serie en de fantastische verhalenbundel The Language of Thorns maar nu wil ik absoluut ook nog haar Grisha-boeken lezen.

Titel: Wonder Woman: Warbringer (DC Icons, #1)
Auteur:  Leigh Bardugo
Pagina’s: 364