Wink, Poppy en Midnight – April Genevieve Tucholke

Wink, Poppy en Midnight

‘Een held. Een schurk. Een leugenaar. Wie is wie?’ Wink, Poppy en Midnight gaat over drie jongeren die met elkaar verbonden zijn. Wink is een eigenaardig meisje uit een bijzondere familie, met een liefde voor sprookjesverhalen. Poppy is een extreem knap meisje dat maar al te graag mensen manipuleert en pest. Midnight is een mysterieuze jongen die uit de ijzeren grip van Poppy probeert te ontsnappen en vervolgens tegenover Wink komt te wonen. Je leert de drie personages steeds beter kennen, maar wie welke rol zal vervullen blijft tot op het laatst spannend.

Wink, Poppy en Midnight zat in de Celebrate Books box van september die het thema Midnight Mysterie had. Ik vond de cover direct prachtig, maar over het verhaal zelf kon ik niet veel zeggen. De flaptekst geeft super weinig weg en met schrijfster April Genevieve Tucholke was ik nog niet bekend. Voordat ik aan het boek begon, zag ik op social media wel wat gemixte reacties voorbij komen over het feit dat het boek erg onvoorspelbaar was.

Het boek wisselt tussen de perspectieven van de drie hoofdpersonen. Soms lees je meerdere pagina’s vanuit één persoon, soms maar een paar zinnen. Deze manier van informatie geven werkt goed en draagt bij aan de spanning. De opbouw van het verhaal is goed. Je krijgt als lezer steeds meer informatie over de personages, maar er blijft het hele verhaal een gevoel van mysterie en vaak beklemmende spanning hangen.

Bij het bespreken van de personages en het verhaal wil ik eigenlijk niet te veel verklappen. Ik denk dat je echt zo open mogelijk moet beginnen aan het verhaal en je moet laten meevoeren. Op ongeveer de helft van het boek is er een enorme plottwist en vanaf dat moment is het tempo een stuk hoger. Ik had het allemaal niet zien aankomen en toen ik de laatste pagina’s las, had ik eigenlijk de neiging om terug te bladeren om dingen dan nog een keer te lezen. Bijzonder is dat je na het lezen van dit boek niet het bevredigende gevoel hebt van ‘Ah, alle puzzelstukjes vallen op zijn plaats’ maar meer zoiets hebt van ‘Heh? Wat? Hoe dan, heb ik dat al eerder kunnen weten?’.

Toen ik het boek uit had, wist ik niet zo goed wat ik van het verhaal vond. Ik heb het met plezier gelezen en was de hele tijd benieuwd hoe het zich verder zou ontvouwen. Wel heb ik het gevoel dat ik laatste pagina’s nog een keer wil lezen om de ontknoping te snappen. Ik had meer uitleg verwacht, maar wellicht is het ook de bedoeling dat je niet alles snapt.

Door Wink, Poppy en Midnight ben ik benieuwd geworden naar andere verhalen van Tucholke. Ze schrijft vooral horrorverhalen en die sfeer zit ook in dit boek. Normaal vermijd ik het genre horror, aangezien ik een grote fantasie heb en bepaalde situaties mij kunnen blijven achtervolgen (ik hoef alleen maar ‘Put-scène – The Ring 2’ tegen mezelf te zeggen en ik krijg al koude rillingen) maar om zo verrast te worden is heel leuk.

Wink, Poppy en Midnight is een verrassend en verwarrend verhaal. Een spannend boek om te lezen rondom Halloween!

Rating: 4/5
Titel: Wink, Poppy en Midnight