Wij leugenaars – E. Lockhart

Wij leugenaars - E. Lockhart

Wij leugenaars gaat over de rijke Sinclairs. Elk zomer brengen ze door op hun eigen privé-eiland. Opa heeft daar drie huizen laten bouwen voor zijn drie dochters en zijn kleinkinderen. Een van die kleinkinderen is Cadence. Cadence is twee jaar niet op het eiland geweest, nadat ze daar een ongeluk heeft gehad. Sinds het ongeluk heeft ze last van migraine aanvallen en geheugenverlies. Nu is ze weer op het eiland en probeert ze zich te herinneren wat er allemaal is gebeurd. Haar familie wil het er niet over hebben maar langzaam komen haar herinneringen weer terug…

Wij leugenaars heb ik, toen ik een ander boek ging ophalen bij de bibliotheek, ook meegepakt van de YA-tafel. Het boek zag er interessant uit en op de cover stond een quote van John Green die het verhaal omschreef als ‘Verontrustend, prachtig en razend knap.’ Ik nam het mee en las het uiteindelijk nog voor het boek waarvoor ik naar de bieb was gekomen.

Eerst moet ik wel even wennen aan de bijzondere schrijfstijl van E. Lockhart. De schrijfstijl is heel fragmentarisch. Ze gebruikt steeds korte zinnen met eenvoudig taalgebruik. Toch heeft deze manier van vertellen wel wat poëtisch.

Het sterke punt van het verhaal is de onwetendheid van Cadence (en dus ook van de lezer). Als lezer wil je ontzettend graag weten wat er nou precies met Cadence is gebeurd. Ik zal niet veel zeggen over het einde behalve dat het echt waard is om te lezen. Ik had het zelf helemaal niet zien aankomen.

Er komen veel personages in het verhaal voor en er waren momenten dat ik in de war raakte. De personages worden niet veel uitgewerkt en soms is het dan lastig om ze te kunnen plaatsen. Gelukkig is er aan het begin van het boek een stamboom waar je af en toe kan spieken.

Wij leugenaars is een ontzettend spannend boek, dat maar moeilijk weg te leggen is. Langzaamaan krijg je meer informatie over wat er precies is gebeurd twee jaar geleden en als alles op zijn plaats valt, blijf je verbijsterd achter. Zoals Uitgeverij Fontein al op de achterflap heeft gezet: ‘Lees dit boek. En als iemand je vraagt hoe het eindigt, lieg.’

Titel: Wij Leugenaars
Auteur:  E. Lockhart
Pagina’s: 267