Turtles All the Way Down – John Green

Turtles All The Way Down - John GreenIn september vorig verscheen na vijf jaar wachten de nieuwste titel van John Green: Turtles All the Way Down. Ik ging naar de leuke John Green fanparty van H. De Vries boekhandel en bemachtigde op de verschijningsdatum direct een exemplaar. Toch kregen daarna eerst andere recensie-exemplaren voorrang en vond ik het ook wel een fijn idee om nog naar een nieuwe John Green boek uit te kunnen kijken.  Maar nu werd het echt tijd om het boek op te pakken en hieronder volgt mijn oordeel!

De zestienjarige Aza Holmes gaat samen met haar beste vriendin Daisy op zoek naar de vermiste millionair Russel Pickett. Er is een beloning van 100.000 dollar voor de beste tip. Aza kent de Davis, de zoon van de vermiste miljonair, en zoekt weer contact. Davis en Aza kennen elkaar van een kamp voor kinderen met een overleden ouder. Ze raken weer aan de praat en merken dat ze veelal over dezelfde dingen denken:

It’s quite rare to find someone who sees the same world you see.

Aza heeft OCD en dat beïnvloedt al haar relaties. Ze heeft last van terugkomende dwanggedachtes. Soms komt ze dan in een toughtspiral waar ze niet makkelijk uitkomt. Zo denkt ze bijvoorbeeld regelmatig over een klein sneetje in haar vinger dat misschien geïnfecteerd kan zijn en hoe dat kan escaleren. Deze obsessieve en herhalende gedachtes zijn best intens en niet altijd even plezierig om te lezen, Green schuwt grafische omschrijvingen over bacteriën niet.

Hoewel de opzet van het verhaal over de verdwenen miljonair gaat, draait het vooral om Aza’s angststoornis. Er zit geen spannende en vrolijke roadtrip in zoals in sommige eerdere boeken van Green maar de focus ligt vooral op Aza zelf. De angststoornis wordt heel geloofwaardig en beeldend beschreven.

The thing about a spiral is, if you follow it inward, it never actually ends. It just keeps tightening, infinitely.

Ook in zijn zesde boek is de stijl van Green duidelijk herkenbaar. Aza is heel intelligent en heeft veel diepzinnige gedachtes. De bijzonder titel Turtles all the way down wordt op gegeven moment ook uitgelegd en dat mooi past bij de stijl van het verhaal. Ondanks de zware onderwerpen is er ook ruimte voor humor. Een leuke toevoeging aan het verhaal is de tuatara, een brughagedis die geen hagedis is. Grappig hoe Green weer leuke weetjes in zijn verhaal weet te verwerken.

Turtles All the Way Down is een indrukwekkende roman over Aza en haar angststoornis. Een heftig en intens onderwerp maar gelukkig is er in het verhaal ook de ruimte voor andere onderwerpen zoals humor, vriendschap en liefde. Het heeft Looking for Alaska niet van mijn favoriete Green-plaats gestoten maar ik heb het boek zeker met veel plezier gelezen!

Titel: Turtles All The Way Down
Auteur:  John Green
Pagina’s: 286