Not Working – Lisa Owens

Not Working Lisa Owens

Claire heeft een drastisch besluit genomen: ze stopt met haar werk in marketing. Ze wil een baan zoeken die ze echt leuk vindt. Maar haar ideale baan vinden is nogal moeilijk en enigszins frustrerend. Het helpt niet dat de mensen om haar heen allemaal een baan hebben die bij hun passen en waar ze flink aan verdienen. Claire zal moeten nadenken wat nu eigenlijk haar dromen zijn. En ondertussen is er ook nog dat gedoe met haar moeder, die niet met haar wil praten na Claire’s enigszins ongepaste opmerkingen tijdens de begrafenis van haar opa…

Not Working van Lisa Owens is een boek met een heel herkenbaar onderwerp. Veel mensen voelen de druk om een leuke baan te vinden. Dat geldt zeker ook voor mij, ik heb de master Middeleeuwen en Renaissance studies gedaan en had daarna niet direct een uitgestippeld carrièrepad. Daarom leek dit boek me erg leuk en ik was benieuwd naar Claire’s zoektocht naar haar droombaan.

Claire weet zelf ook niet echt wat haar sterke kanten zijn, maar zolang ze maar blijft kijken naar vacatures zal ze toch wel een baan vinden wat echt haar roeping is?:

If I can just digest enough TED talks, self-improvement podcasts, overviews on the Aristotelian sense of purpose and first-hand accounts of former City workers who set up artisan businesses from their kitchen tables, then surely the answer will reveal itself?

Na een paar maanden thuiszitten heeft ze echter nog geen idee, en gaat de banenjacht niet echt voortvarend. Dit komt deels door haar uitstelgedrag en andere afleidingen in de vorm van wijn. Net zoals Bridget Jones, is Claire soms iets te enthousiast in haar wijn inname en heeft ze de volgende ochtend spijt. Claire is een normaal, niet te perfect hoofdpersonage en dat maakt het leuk om over haar te lezen. Het boek focust niet op haar liefdesleven (zoals bij Bridget Jones) maar vooral op haar zoektocht naar werk en haar soms ronduit frustrerende uitstelgedrag.

Er zit ook een iets serieuzere verhaallijn in het boek over Claires ruzie met haar moeder. Op de begrafenis van haar opa heeft Claire een opmerking gemaakt over enigszins ongepast gedrag van haar opa.  Haar moeder kan haar dat niet vergeven. Juist in een tijd dat ze haar moeder nodig heeft, weigert haar moeder met haar te praten.

Qua plot gebeurt er in het verhaal niet heel veel. Claire’s zoektocht wordt niet heel uitgebreid beschreven. Not Working biedt vooral leuke observaties en kleine anekdotes over het dagelijks leven van Claire. Het boek in is ingedeeld in korte hoofdstukken en telkens zijn er kleine tussenkopjes met soms een paar zinnen en soms een wat langer stuk. Hierdoor voelt het allemaal wat fragmentarisch en zijn de stukjes soms wat te afleidend. Dat maakt het niet per se een minder goed boek, het is gewoon een bepaald soort humor en stijl. Het zijn bijvoorbeeld observaties die verder niet veel aan het verhaal bijdragen, maar wel vermakelijk zijn:

That’s the spirit.
In a park, a tiny dog trots by. In its mouth, a branch four time its size.

Not Working is een grappig, soms hilarisch boek over de werkzoekende Claire. Het boek zit vol grappige observaties en er komen erg veel herkenbare situaties in voor. Er mist echter wat meer vaart in het verhaal doordat er niet veel gebeurd en het vooral veel losse stukjes achter elkaar zijn.

Rating: 3/5
Titel: Not Working
Auteur: Lisa Owens