Nevernight – Jay Kristoff

Nevernight

‘“Never flinch.” A cold whisper in her ear. “Never fear. And never, ever forget.”’

Mia Corvere is tien jaar wanneer haar vader wordt opgehangen voor verraad. Haar moeder en broertje worden gevangengenomen, maar Mia weet te ontsnappen. Vanaf dat moment is ze vastbesloten om haar familie te wreken. Ze wordt door haar leermeester Mercurio opgeleid tot moordenaar en wanneer ze zestien is het tijd voor de volgende stap in haar educatie. Ze gaat in training bij de Red Church, waar de meest beruchte huurmoordenaars zijn opgeleid. Mia zal zich moeten bewijzen om uiteindelijk als Blade te worden aangesteld.

Jay Kristoff is bekend van de Illuminae Files-trilogie, die hij samen schrijft met Amie Kaufman. Het laatste deel van deze trilogie, Obsidio, verschijnt in maart. Verder staat in dit jaar ook nog twee eerste delen van nieuwe trilogieën op de planning: eerst komt in mei Lifel1k3 uit, en daarna een eerste deel van de Andromeda Cycle, wederom een samenwerking met Amie Kaufman. Kristoff is blijkbaar een fan van trilogieën want ook Nevernight is een deel uit trilogie, het tweede deel Godsgrave is september van vorig jaar uitgekomen en het derde deel staat voor september dit jaar gepland.

Mia is een stoer personage. Ze is een darkin, ze heeft het vermogen om schaduwen te beheersen. Haar persoonlijke schaduw, ze noemt hem Mr. Kindley, haalt de angst bij haar weg waardoor ze een betere en onbevreesde strijder is. Hoewel ze keihard kan vechten blijft ze ook sympathiek. Ze maakt namelijk ook vrienden en houdt er een morele kompas op na.

De opleiding van de Red Church is geen zachtaardige opleiding. In dit boek zijn er geen docenten zoals Proffessor McGonagall of Professor Lupin die de leerlingen helpen. Nee, het is een keiharde omgeving waar de docenten niet schuwen om leerlingen te verwonden of ze dodelijke beproevingen te laten ondernemen. Het gevolg is dat er genoeg bloederige, expliciete omschrijvingen te lezen zijn.

Bijzonder aan de opbouw van het verhaal is dat Kristoff gebruikmaakt van voetnoten. Deze voetnoten geven meer informatie over de verhaalwereld maar worden ook gebruikt voor cynisch commentaar. Sommige voetnoten zijn meer dan driekwart van een pagina. Op het begin moest ik er zelf even aanwennen en werkte ze wat vertragend. Later toen ik meer in het verhaal zat, waardeerde ik ze veel meer en vond ik de humor echt heerlijk. Een voorbeeld van een voetnoot:

‘She may have been the most feared killer in Itreya, murderess of legions, Lady of Blades, destroyer of the Republic, but look, she had good in her also. Mercy even for rapists and brutes. O, cue the swelling violiiiiiins!’

Nevernight is een grimmig maar ook humorvol boek. Het weet de lezer te verrassen, soms te laten gruwelen en veel te laten lachen. Ik kan niet wachten om verder te lezen over Mia en haar zoektocht naar wraak!

Titel: Nevernight (#1)
Auteur: Jay Kristoff
Pagina’s: 462