Jane Austen, onder vier ogen – Anke Werker

Jane Austen onder vier ogen

Het is 1809, Jane Austen verhuist naar Chawton. Daar begint ze een dagboek waarin ze haar dagelijks leven beschrijft: van haar worstelingen met haar schrijfwerk tot de geheimen die ze voor haar zus verborgen houdt. In 1843, kijkt haar zus Cassandra terug op haar tijd samen met Jane. Wat zal Cassandra doen met Jane’s werk en de verhalen en brieven die nog niet eerder door iemand anders gelezen zijn?

Zodra ik hoorde over Jane Austen, onder vier ogen wist ik dat ik het moest lezen. Ik ben een ontzettende Jane Austen fan: ik heb al haar boeken meerdere keren gelezen en heb een rijtje met Austen-boekverfilmingen in mijn kast staan. Als er een hervertelling of een spin-off komt, of iets wat maar met Austen te maken heeft, heeft de maker al mijn aandacht. Deze keer kwam auteur Anke Werker met een mooie insteek voor een historische roman over Jane Austen. Het idee om een fictief dagboek van Austen te lezen sprak me heel erg aan.

Het verhaal wisselt tussen de dagboekstukken van Jane en de terugblikken van Cassandra. Ik moest even wennen aan de dagboekstukken, vooral omdat ik zo vertrouwd ben met Jane’s schrijfstijl in het Engels. Om in het Nederlands haar schrijfstijl na te bootsen is moeilijk en ik miste soms Austens kenmerkende humor in de dagboekstukken. Cassandra’s reflecties als oude eenzame vrouw zijn interessant. Ze is trots op het succes van haar zusje en haar nalatenschap en denkt veel na over het verleden.

Er gebeurt niet zoveel in het boek, het werkt niet naar een grootste ontknoping maar geeft een intiem portret weer van de twee zussen. Vooral Austens reflecties over haar schrijfwerk en haar plaats in schrijfwereld vond ik leuk om te lezen. Zo denkt ze bijvoorbeeld na over dat ze eigenlijk grootser wil leven, om daar dan weer over te schrijven. Maar ze ziet er van af want:

Mijn kracht schuilt erin het dagelijks leven te beschrijven en, waar mogelijk, belachelijk te maken.

De informatie over Jane’s leven en die van haar zus Cassandra was voor mij niet per se nieuw. Ik heb meerdere biografieën over Austen gelezen en tijdens mijn studie Literatuurwetenschap heb ik veel over die tijd geleerd. Een lezer met minder voorkennis zou denk ik nog positiever zijn over dit boek. Want het geeft leuke en getrouwe informatie over het leven van de Austens. Het dagelijks leven van een vrouw in de negentiende eeuw is goed omschreven zodat het echt tot leven komt voor de lezer.

Jane Austen, onder vier ogen is een klein levendig portret . Er is weinig bekend over de Austens maar Werker weet een mooi beeld te schetsen van het leven van de twee hechte zussen. Een mooie historische roman.

Rating: 3/5
Titel: Jane Austen, onder vier ogen
Auteurs: Anke Werker