Het zwarte hart – Stephanie Garber

Het Zwarte Hart

‘Welkom, welkom bij Caraval […]. We zullen je ervan proberen te overtuigen dat het echt is, maar alles is show. Een fantasiewereld. Dus hoewel we willen dat je wordt meegesleept, moet je oppassen dat je je niet te ver laat meeslepen. Dromen die waarheid worden, kunnen prachtig zijn, maar ze kunnen ook omslaan in nachtmerries als je er niet uit ontwaakt.’

Van jongs af aan is Scarlett gefascineerd door Caraval, een legendarische show die jaarlijks georganiseerd wordt door de mysterieuze illusionist Legende. Tijdens de show is het publiek deelnemer van het spel en wint er een deelnemer een prijs na een grootse en spannende zoektocht. Scarlett schrijft al jaren brieven naar Legende om een uitnodiging te vragen voor haar en haar jongere zus Donatella. Scarlett is inmiddels verloofd en staat op het punt te trouwen, dit is het laatste jaar dat ze mee kan doen. Tot haar grote vreugde ontvangt ze een uitnodiging en vertrekken Donatella en zij naar Caraval. Maar daar eenmaal aangekomen worden de zussen gescheiden en blijkt haar zus gekidnapt zijn als onderdeel van de show. Scarlett moet meespelen om zo haar zus als eerste te vinden, anders zal ze haar zus voor altijd kunnen kwijtraken…

Het zwarte hart is het eerste deel in De Duisternis -serie van Stephanie Garber. De Nederlandse versie is eerder uitgekomen dan de Engelse editie (Originele titel: Caraval). Al meerdere landen hebben de vertaalrechten gekocht en de filmrechten zijn verkocht aan Fox. Kortom de buzz rondom dit boek is positief, ik was zelf dan ook erg benieuwd of dit boek de populariteit zal waarmaken.

Scarlett is een leuk en sympathiek hoofdpersonage. Ze houdt van haar zus en is vastbesloten om haar te redden. Ze is zorgzaam, slim en weet zich staande te houden in een omgeving vol verwarrende illusies en dreigend gevaar. Donatella is veel roekelozer. Het zwarte hart draait voornamelijk om de band tussen de twee zussen en omschrijft die band op een ontroerende en mooie manier.

Garber heeft een gedetailleerde, beeldende schrijfstijl en zet een sterke en unieke verhaalwereld neer. Garber geeft de lezer niet meer informatie dan de hoofdpersonages. Net zoals Scarlett tast de lezer in het duister in de mysterieuze wereld van Caraval. Je wordt telkens op het verkeerde been gezet. Er blijven maar wendingen op  Scarlett en de lezer afkomen. Het is allemaal maar een verraderlijk spel en het is niet duidelijk wie te vertrouwen is en wie niet. Daardoor wil je doorlezen voor meer informatie en zit het tempo er goed in.

Het zwarte hart is een mooi avontuur over zelfontdekking en de bijzondere band tussen twee zussen. De wereld van Caraval zit vol met illusies, magie en liefde. Het is heerlijk om in die wereld te duiken en je te laten meeslepen in de spannende zoektocht.

Rating: 5/5
Titel: Het zwarte hart
Auteurs: Stephanie Garber