Heartless – Marissa Meyer

Heartless - Marissa Meyer

‘Off with their heads!’ De hartenkoningin is in het verhaal van Lewis Carroll bepaald geen gezellig type. Maar hoe is ze zo harteloos geworden? Marissa Meyer vertelt het verhaal van de hartenkoningin, Lady Catherine Pinkerton. Catherine houdt enorm van bakken en haar grootste wens is om een eigen bakkerij te openen, samen met haar beste vriendin en dienstmeisje Mary Ann. Maar dan vraagt de koning haar ten huwelijk en blijkt ze voorbestemd voor een andere toekomst. Cath wil echter helemaal geen koningin zijn. Bovendien is er ook nog Jest, de nieuwe hofnar van de koning, die haar verrast en vermaakt en die haar bijvoorbeeld meeneemt naar uitgebreide tea-party’s…

‘I’m not sure I want to go to a mad tea party.’ Jest winked at her. ‘Trust me, my lady, you do.’

Heartless zat in de ‘Read like a Royal’ box van Celebrate Books. In mijn unboxing verkondig ik vrolijk dat ik het boek snel ga lezen, maar uiteindelijk heeft het boek anderhalf jaar ongelezen in mijn boekenkast gestaan… Oeps! Voor mijn hervertellingen- reeks op Hebban kies ik elke maand een bekend verhaal uit waar we de hervertellingen van bespreken. Voor juni is het Alice in Wonderland van Lewis Carroll dus ik had eindelijk een stok achter de deur om Heartless te gaan lezen.

Als je begint met lezen is het haast moeilijk te geloven dat Cath de verbitterde hartenkoningin gaat worden. Ze is aardig, heeft een enorme passie voor bakken en is in geen enkele mate machtsbelust. Ze wil iedereen haar baksels laten eten en ze gebruikt het niet per se als een sluwe manier om de koning voor zich te winnen. Het is duidelijk dat ze niet van de koning houdt. Ze wil uit liefde trouwen, ze wil romantiek en romantiek… en ja daar zorgt de knappe Jest dan wel weer voor.

Meyer heeft leuk de sfeer van Alice in Wonderland in dit boek weer kunnen opwekken. Ook in Heartless lees je over de Mad Hatter, de Caterpillar en de White Rabbit. Cath gaat naar een mad teaparty en speelt een potje croquet met de koning. En dan niet de saaie versie croquet, maar de absurde variant die ook te lezen was in Carrolls werk. Met flamingo’s als stok en egeltjes als bal. Ik genoot ontzettend van al deze leuke verwijzingen.

Ik was een beetje huiverig om aan het boek te beginnen omdat je dus het einde al weet: Cath gaat haar happy ending niet krijgen. Omdat ik Jest en Cath steeds leuker bij elkaar vond, vond ik die voorkennis wel jammer. Maar het verhaal blijft tot het eind boeien. Er zitten zelfs nog een paar leuke plotwendingen in.

Perhaps we know each other in the future and you’re only remembering backward.

Heartless is een leuke hervertelling over de hartenkoningin. Het is aan te bevelen om iets lekkers te eten tijdens het boek zodat het lezen over de heerlijke luchtige macarons en de frisse citroentaartjes niet te zwaar valt.

Titel: Heartless
Auteur:  Marissa Meyer
Pagina’s: 453