De gebroeders Sisters – Patrick DeWitt

De Gebroeders Sisters

De broers Eli en Charlie Sisters, huurmoordenaars in het Wilde Westen, krijgen van de mysterieuze Commodore de opdracht om Hermann Kermit Warm te vermoorden. Het is 1850 en het zijn de dagen van de goudkoorts. Warm heeft een recept ontwikkeld om snel goud te traceren in de rivieren. Eli en Charlie moeten dit recept proberen te bemachtigen en vervolgens Warm omleggen. Tijdens de lange tocht van Oregon City naar San Francisco, waar Warm goud aan het zoeken is, vindt er een reeks bizarre ontmoetingen plaats. Als ze uiteindelijk aankomen in San Francisco loopt niet alles zoals ze verwacht hadden…

Afgelopen week las ik het nieuws dat Patrick deWitts’ De gebroeders Sisters verfilmd gaat worden en toen bedacht ik me dat ik nodig een recensie moest plaatsen over dit hilarische boek. De film laat nog even op zich wachten, want die komt pas in 2018 de film uit. Wel is al bekend dat Jake Gyllenhaal een van de rollen op zich gaat nemen. De rollen van de twee broers worden door Joaquin Phoenix en John C. Reilly gespeeld. Bekende namen dus! Voordat je de film gaat kijken, raad ik je aan om eerst het boek te lezen.

Eli Sisters is de verteller, hij is de jonge gevoelige broer maar kan ook zeer agressief zijn door zijn woedeaanvallen. Op het achterplat van het boek wordt Eli omschreven als ‘de liefste moordenaar ooit’. Hij is dromerig en wil graag de liefde en goedkeuring van zijn oudere broer Charlie. Hij denkt veel na over zijn gewelddadige werk en over de morele kwesties die ermee gepaard gaan. Zijn broer Charlie heeft minder last van zijn geweten en houdt zich vooral bezig met waar de dichtstbijzijnde taverne is.

Doordat Eli als een sympathiek personage wordt neergezet, blijf je als lezer met hem meeleven. Zo is zijn omgang met zijn sullige paard Tub heel grappig en ontroerend. Ook Eli’s verlangen naar een vrouw en een geweldloos leven is aandoenlijk om te lezen. De broers ontmoeten merkwaardige figuren en de gebeurtenissen kun je in de meeste gevallen volstrekt absurd noemen. Ze leven in een bizarre wereld met bijbehorende normen en waarden.

De gebroeders Sisters is geschreven met zwarte, spottende humor. Als je niet van een satirische vertelstijl houdt, zal het boek al snel tegenvallen, maar als je zin hebt in een gezonde dosis zwarte humor, moet je dit boek zeker lezen!

Titel: De gebroeders Sisters
Auteur: Patrick deWitt
Pagina’s: 288