De strijd om Verona – Melinda Taub

De strijd om Verona

‘Jullie moeten ophouden met elkaar te ruïneren,’ zei de prins. ‘Het is duidelijk dat jullie niet als twee families naast elkaar kunnen bestaan, dus moeten jullie maar één grote familie worden.’

In de nasleep van het tragische overlijden van Romeo en Julia, bedenkt de prins van Verona een plan om ervoor te zorgen dat de familie Capuletti en Montecchi vrede sluiten. Zijn plan is een huwelijk tussen Rosalina, een nicht van Capuletti, en Benvolio Montecchi. De families zeggen vrede te willen en stemmen toe aan het huwelijk. Ondanks het geplande huwelijk is er nog steeds onrust en wantrouwen tussen de twee families. Er is een mysterieuze stoorzender die telkens weer de strijd aanwakkert, wie dwarsboomt de vrede?

De strijd om Verona is het debuut van Melinda Taub. Taub heeft eerder artikelen geschreven voor o.a. The Onion en schrijft voor de late night show van Samantha Bee. De originele titel van het boek is Still Star-Crossed en is goed ontvangen in Amerika. Er is inmiddels een tv-serie van gemaakt door Shonda Rimes (Grey’s Anatomy, Scandal) en het eerste seizoen is al uitgezonden.

De schrijfstijl van Taub is heel vlot en ze houdt het tempo er goed in. Ze heeft ervoor gekozen om de dialogen qua taalgebruik in de stijl van Shakespeare te schrijven . Eerst kan je in de war raken door de hoeveelheid personages met lange Italiaanse namen maar mocht je even iemand niet kunnen plaatsen, dan is er voorin het boek altijd nog een lijst met alle personages om je te helpen.

Het verhaal wordt verteld in de derde persoon. Je leest voornamelijk vanuit Rosalina’s perspectief, en soms vanuit haar zusje Livia, Benvolio, of Escalus (de prins van Verona). Rosalina is een sympathiek en sterk meisje. Ze weigert zomaar Benvolio te trouwen en wil niet betrokken worden bij de vete tussen de Montecchi en Capuletti familie. Ik las met plezier over Rosalina, die zich niet zomaar de wet laat voorschrijven door de mannen om haar heen.

In deze Young Adult roman zit ook weer een love triangle, wat voor de nodige drama zorgt. Het is een leuke verhouding alhoewel ik af en toe de neiging had om uit te roepen: kies nou gewoon, je weet wel wie je wil! Maar verder is de drama in dit boek erg leuk en door de gezonde dosis drama leent het zich ook zo goed voor een Shonda Rimes-serie.

De strijd om Verona is een heerlijke historische roman vol met drama, intriges en romantiek. Het idee om te schrijven over de nasleep van het wereldberoemde liefdesverhaal van Romeo en Julia is heel leuk bedacht. Ik heb genoten van de originele setting en de daarbijbehorende drama. Het boek is uit, nu ga ik eens kijken hoe de serie is!

Titel: De strijd om Verona
Auteur: Melinda Taub
Pagina’s: 384