Elke dag maandag – Jessica Brody

Elke dag maandag

Ik heb die hele verschrikkelijke dag zelf meegemaakt. Het was echt. Dat kan ik toch niet zomaar verzinnen. Ik denk niet eens dat ik zo’n afschuwelijke dag had kunnen bedenken, zelfs al had ik het gewild. Stephen freaking King had die horrordag niet eens uit zijn duim kunnen zuigen.

Maar als het vandaag maandag is, wat is er dan met gisteren gebeurd? Waar is die hele dag gebleven?

Ellison Sparks heeft de ergste maandag ooit. Alles gaat fout: ze verpest haar speech voor de klassenvertegenwoordigersverkiezing, ze staat vreselijk op de schoolfoto en het ergste: haar vriendje Tristan maak het uit. Maar dan wordt ze de volgende dag wakker en ontdekt ze dat het weer maandag is… Zal het haar lukken om de vreselijke maandag te veranderen in een geweldige maandag?

Ik zag Elke dag maandag al vaker langskomen op Instagram en ik vond de cover er zo vrolijk uit zien. Het boek is vertaald uit het Engels door Lisette Jonkman en dat vond ik ook een goed teken want de boeken van Lisette Jonkman zijn hilarisch. Van Jessica Brody had ik nog geen ander werk gelezen maar na dit boek ga ik zeker ook haar andere boeken lezen!

Ellison is een leuke hoofdpersoon. Ze is zo grappig en ze blijft heel sympathiek. Natuurlijk maakt ze af en toe de verkeerde keuzes en is ze wel erg blind voor bepaalde situaties, maar het is nooit te ergerlijk. Telkens als ze haar vreselijke maandag overnieuw mag doen, maakt ze andere keuzes. Omdat ze steeds wisselt in haar keuzes, blijven de maandag ook leuk om te lezen. Het is niet te herhalend en saai.

De humor in dit boek is echt geweldig, ik heb meerdere keren hardop gelachen. Het bleef leuk, ook al is het verhaal toch wel erg voorspelbaar. Elke dag maandag was lekker laagdrempelig om te lezen. Een leuke extra in dit boek is de aandacht voor muziek, Ellie heeft meerdere playlists die ze gebruikt om zich op te peppen. Ook heeft elk hoofdstuk een toepasselijk liedje als titel. Uitgever Blossom Books heeft naar aanleiding hiervan een vrolijke playlist op Spotify samengesteld. Ideaal om tijdens het lezen aan te zetten of juist na het lezen als je lekker in de feelgood sfeer wilt blijven.

Elke dag maandag van Jessica Brody is een hilarische young adult-roman over familie, vriendschap en liefde. Voor iedereen die zin heeft in een heerlijk grappig en ontspannend boek, is dit zeker een aanrader!

Titel: Elke dag maandag
Originele titel: A Week of Mondays
Auteur: Jessica Brody