Alles wat je lief is – Nicola Yoon

Alles wat je lief is - Nicola YoonMadeline is achttien jaar en ze is nog nooit buiten geweest. Ze heeft SCID, ook wel bekend als de bubblebaby-ziekte, waardoor ze allergisch is voor de wereld. De enige mensen die Madeline ziet zijn haar moeder en haar fulltime verpleegster Carla. Ze heeft geen andere vrienden. Maar dan komt Olly naast haar wonen. Al snel starten ze een online vriendschap, maar de wens om elkaar ook in het echt te ontmoeten is groot. Wat moet je doen als je verlangt naar het onbereikbare?

Alles wat je lief is is het debuut van Nicola Yoon. De verfilming van dit boek draait vanaf volgende week in de bioscoop. Inmiddels heeft Yoon ook al een tweede boek geschreven: The Sun is also a Star. Beide boeken hebben mooie kleurrijke covers die ik vaak voorbij heb zien komen op Instagram. De Nederlandse cover van Everything Everything is mooi, maar niet zo sprekend als de Amerikaanse. Op de voorkant van de Nederlandse editie werd het boek geprezen als aanrader voor liefhebbers van John Green en Rainbow Rowell en dat wekte ook zeker mijn nieuwsgierigheid.

Madeline is een heel lief en sympathiek hoofdpersoon en je krijgt bewondering voor haar hoe ze met haar situatie om gaat. Haar potjes fonetisch scrabble met haar moeder zijn aandoenlijk en de spoilende boekbesprekingen die door het boek heen zijn te vinden, vormen een grappige toevoeging. Naast de boekbesprekingen zijn er ook andere dingen door het boek verzameld zoals chatgesprekken, mails, kaarten, vliegtickets en dagritmes. Dit zorgt voor leuke afwisseling in het verhaal. Nicola Yoon heeft een heerlijk schrijfstijl en weet een vrij zwaar onderwerp heel luchtig te houden.

Een van de leukste dingen uit Alles wat je lief is vond ik het feit dat Madeline zo veel leest en lessen uit haar favoriete boeken haalt. Vooral De kleine prins speelt een rol in het verhaal, maar ook andere bekende titels zoals Heer van de Vliegen en Pride and Prejudice komen voorbij. Een minpunt vond ik het einde, die een beetje abrupt was. Ik zal er niet veel over uitweiden want ik wil geen spoilende recensie schrijven, maar het einde  had met meer diepgang uitgewerkt kunnen worden.

Alles wat je lief is is een lieve YA-roman over ziekte, liefde en familie. Een fijne zomer-read 🙂

Rating: 3/5
Titel: Alles wat je lief is