A World Without You – Beth Revis

a-world-without-you-beth-revis

De zeventienjarige Bo kan tijdreizen, en dat is een gevaarlijke aangelegenheid: je moet niet de geschiedenis willen veranderen, want daar steekt de tijd wel een stokje voor. Bo ging meestal alleen, maar nu heeft hij een grote fout gemaakt. Hij is namelijk samen met zijn vriendin Sofia naar 1692 gereisd, de tijd van de heksenjacht in Salem, maar heeft haar daar per ongeluk achtergelaten. Hij probeert weer terug te gaan in de tijd om haar te redden, maar eenvoudig is dat niet. Hij heeft geen controle meer over zijn kracht en ondertussen is Sofia verloren geraakt in de geschiedenis…

In werkelijkheid is Bo een zeer getroebleerde jongen, die waanbeelden heeft dat hij kan tijdreizen. Hij is een student aan de Berkshire Academy voor jongeren met psychische problemen. Sofia, zijn vriendin, heeft na een lange tijd van depressie zelfmoord gepleegd en Bo zal haar nooit meer kunnen redden.

A World Without You kreeg ik in de eerste Bookly Bird box met het thema ‘The Power of Time’. Ik vond het direct een veelbelovend verhaal, zeker door de brief van de auteur Beth Revis erbij. In de flaptekst wordt veel van het verhaal verklapt, maar die informatie krijg je ook al heel snel in het boek, dus het zijn geen spoilers.

Het verhaal weet meteen te boeien en ik heb ademloos zitten lezen. Ik heb vaker gelezen over hoofdpersonen met stoornissen zoals autisme of depressie. Maar een boek met een hoofdpersoon met zo’n heftige psychische aandoening heb ik nog niet eerder gelezen, en dat was interessant maar ook ontzettend zielig. Revis heeft op een hele knappe manier de werking van Bo’s tijdreizen omschreven. Door terug in de tijd te gaan, ziet Bo Sofia weer en dat voelt zo goed voor hem dat hij dat blijft doen, ook al beseft hij zich op sommige momenten wel dat dat niet goed voor hem is:

And yet, like a drug addict looking for another hit, I want to dive back into the timestream and relive more memories. I almost bring it back up, but I force myself to lie down instead. It’s dangerous to dwell in the past. You don’t have to be a time traveler to know that.

Het boek is zo opgebouwd dat je voor het grootste gedeelte vanuit Bo’s perspectief leest, en af en toe zijn er hoofdstukken vanuit Phoebe’s perspectief, de zus van Bo. Het is interessant om vanuit Bo’s verwrongen perspectief als lezer te proberen te bepalen wat er werkelijk aan de hand is. Phoebe’s perspectief is leerzaam en het is goed te begrijpen hoe de situatie voor haar is en wat er voor druk op haar schouders ligt als ‘de normale’. Zo krijg je een goed beeld van een gezin waarin iemand een psychische aandoening heeft.

De hoofdpersonages in dit boek zijn geweldig. Bo en Phoebe krijgen diepgang en zijn heel mooi uitgewerkt. Je leest over Bo’s klasgenoten alleen vanuit Bo’s perspectief dus je moet daarom zelf inschatten in hoeverre zijn observaties de waarheid zijn. De klasgenoten van Bo spelen bijrollen, maar zijn wel leuk: de aardige Harold, die geesten ziet, de pyromaan Gwen, met haar obsessie voor vuur en de gemene Ryan, met zijn manipulaties en narcistische gedrag.

Dankzij de interactie met de andere personages, leer je hoe ver Bo’s psychose gaat en zie je hoe de anderen de omvang van zijn psychose proberen in te schatten. Het is allemaal ontzettend knap geschreven, waardoor je telkens verder wilt lezen en probeert uit te vogelen hoe alles werkelijk in elkaar zit. Het was voor mij een intense leeservaring.

A World Without You is een ongelooflijk aangrijpend boek, op momenten hartverscheurend zielig, en op andere momenten hartverwarmend lief. Beth Revis heeft een prachtig verhaal neergezet, dat ik iedereen aanraad.

Rating: 5/5
Titel: A World Without You
Auteur: Beth Revis