A Court of Mist and Fury – Sarah J. Maas

court of mist and fury - Sarah j. Maas2

In A Court of Mist and Fury is iedereen nog aan het bijkomen van de overwinning op de kwaadaardige Amarantha. Feyre is weer samen met Tamlin in het Lentehof. De prijs die ze heeft moeten betalen voor haar overwinning valt haar echter zwaar. Ze heeft onschuldig bloed aan haar handen en bovendien moet ze wennen aan haar nieuwe Fae-lichaam in combinatie met haar oude menselijk hart.  Ze mag dan nu wel veilig zijn van Amarantha maar er liggen nog meer gevaren op de loer. Tamlin is vastbesloten haar te beschermen, maar kan het zijn dat hij daarin net wat te ver gaat?

A Court of Mist and Fury is het vervolg op A Court of Thorns and Roses, een bewerking van het eeuwenoude verhaal van Beauty and the Beast. In dit deel is maar al te duidelijk dat een simpele ‘Happily, ever after’ er niet in zit. Sarah J. Maas durft ook de donkere kant van de zware tol die Feyre heeft moeten betalen te bespreken.

Feyre is niet meer hetzelfde meisje als in het begin van het eerste deel. Ze heeft verschrikkelijke beproevingen doorstaan en heeft moorden begaan waar ze maar moeilijk mee kan leven. In dit tweede deel komt Feyre’s ontwikkeling goed naar voren. Ze is niet langer een zwak, uitgehongerd meisje, maar een Fae met grootse krachten, die ze echter nog niet allemaal onder controle heeft. Wat eerder niet goed voor haar was, is misschien nu juist wat ze nodig heeft.

Vanwege de deal die ze met Rhysand heeft gesloten, moet ze elke maand een week bij hem verblijven. Rhysand ziet hoe getraumatiseerd ze is en probeert haar te helpen: ‘She wins,’ Rhys breathed. ‘That bitch wins if you let yourself fall apart.’ Langzaamaan lukt het Feyre om beter voor zichzelf op te komen:

I was not a pet, not a doll, not an animal
I was a survivor, and I was strong.
I would not be weak, or helpless again.
I would not, could not be broken.

In dit boek krijgt Rhysand een grotere rol en Sarah J. Maas weet hem als een gelaagd personage neer te zetten. Ook de andere personages in het verhaal worden mooi en met diepgang beschreven. Zo is Rhysands vriendenkring gevuld met sterke en sympathieke personages, waarmee je zelf maar al te graag bevriend zou willen zijn. De sterke, vreemde Amren, de moedige Mor, de dappere, arrogante Cassian en de gereserveerde, observerende Azriel. Ze hebben allemaal hun eigen onhebbelijkheden, hun eigen drijfveren en hun eigen achtergrondverhaal. Ik vind het geweldig dat Amren en Mor naast Feyre zulke sterke vrouwelijke personages zijn.

A Court of Mist and Fury is een prachtig verhaal, vol passie, liefde en vriendschap. Het verhaal zit vol met verrassende ontwikkelingen en het einde is ijzersterk. Helaas komt het derde deel pas volgend jaar uit. Ik kan haast niet wachten, door dit boek ben ik definitief fan van Sarah J. Maas geworden!

Rating: 5/5
Titel:  A Court of Mist and Fury
Auteur: Sarah J. Maas