13 minutes – Sarah Pinborough

13 minutesHet levenloze lichaam van Natasha wordt gered uit de rivier.  Het ambulancepersoneel kan haar nog reanimeren maar ze is officieel 13 minuten dood geweest. Hoe ze het water is ingekomen is niet bekend. Tasha heeft geheugenverlies en probeert langzaamaan te achterhalen wat er die nacht is gebeurd. Haar beste vriendinnen Hayley en Jenny lijken iets te verbergen. Wie kan ze wel vertrouwen?

They say you should keep your friends close and your enemies closer, but when you’re a teenager, it’s hard to tell them apart. My friends love me, I know they do. But that doesn’t mean they didn’t try to kill me. Does it?

Ik zag het boek 13 minutes veel langskomen op mijn instagram en ik werd erg benieuwd. Het werd steeds beschreven als een super spannend boek. Bovendien staat op de voorkant een lovende quote van niemand minder dan Stephen King. En uitgeverij Van Goor, de Nederlandse uitgever, raadt het aan voor liefhebbers van 13 Reasons Why en Pretty Little Liars. Allemaal goede dingen dus ik besloot snel het boek te reserveren bij de bieb!

Vanaf het begin wordt er een duistere sfeer in het boek neergezet. Je leest onder andere vanuit Tasha’s perspectief en leest stukjes uit haar dagboek. Daarnaast volg je het verhaal vanuit het perspectief van Rebecca, een oude jeugdvriendin van Tasha en lees je tussendoor ook nog smsjes tussen Hayley en Jenny, de beste vriendinnen van Tasha. Heel afwisselend en dat draagt zeker bij aan de spanning.

Becca had niet meer veel contact met Tasha want Tasha verkoos haar andere vriendinnen boven haar om zo populairder te worden. Samen met Hayley en Jenny zijn ze nu de Barbie’s van de school, de populairste meisjes. Toch heeft Becca Tasha nooit helemaal afgeschreven en als ze weer contact zoekt omdat Tasha haar twee beste vriendinnen niet meer helemaal kan vertrouwen, gaat Becca daar wel op in. De dynamiek tussen Becca, Tasha en ook de andere personages is erg leuk om te lezen. In 13 minutes draait het om manipulatie en venijn maar ook onzekerheid en onderdrukking.

‘I know’, she said, ‘I guess it’s brought it all back. What bitches they were to me’. More than that, she wanted to say. It’s brought back how much I wanted to keep them. How I would have let them be bitches to me forever if I could have stayed in the circle. I was such a loser.

Pinborough weet de hele tijd spanning in het verhaal te houden en te verrassen. De onthullingen zijn goed onderbouwd en als lezer snap je het achteraf wel. Dat vind ik echt een heel sterk punt van dit verhaal, de verhaallijnen zitten goed in elkaar. Ik ben nu ook erg benieuwd geworden naar de andere thriller van Pinborough: Wat jij niet ziet.

13 minutes is een psychologische thriller vol met verraad, venijn en vriendschap. De personages zijn goed uitgewerkt en het heeft verassende verhaallijnen. Het boek is haast onmogelijk om weg te leggen. Een aanrader als je zin hebt in een spannende YA!

Titel: 13 minutes
Auteur: Sarah Pinborough
Pagina’s: 404